Hvad du skal spise før en jobsamtale – og hvorfor betyder det noget?

Hvad du skal spise før en jobsamtale – og hvorfor betyder det noget?

Du er velklædt, veludhvilet og velforberedt. Nu skal du så også sørge for at få det rigtige at spise.
 

Mad påvirker os helt forskelligt, men generelt så giver den rigtige kost os mere energi og får os til at være mere velafbalancerede og fokuserede. Alt sammen gode aktiver til en jobsamtale.
 

Er du typen som performer bedst på en halvtom mave, og et skud koffein, så hold dig til det.
 

Men hvis, du vil have inspiration til, hvad der er de bedste fødevarer, du kan spise (og hvorfor), hvilke fødevarer du skal undgå, og nogle ideer til velsmagende, hjerne-styrkende måltider, så se her:
 
 

Fedtsyrer (OMEGA 3)

 

Omega-3 fedtstoffer opbygger hjernens cellemembraner og fremmer dannelsen af nye hjerneceller.
 

Med andre ord, de gør de dig klogere og fremmer din evne til at stille de rigtige spørgsmål og give de rigtige svar.
 

Fundet i:
 

  • Laks
  •  

  • Torskelevertran
  •  

  • Æg
  •  

  • Hørfrø
  •  

  • Grønkål

 
 

Fordele:
 

  • Du bliver i bedre humør
  •  

  • Det bekæmper depression og demens
  •  

  • Det forbedrer din hukommelse og dit fokus

 
 

B-vitaminer
 

B-vitamin familien hjælper din krop til at producere serotonin, dopamin og GABA som balancerer din hjernes kemikalier og giver en all-round stigning i din psykiske velvære.
 

Fremragende til at holde dig kølig i løbet af et krævende interview.
 
 

Fundet i:

  • Æg
  •  

  • Ærter
  •  

  • Broccoli
  •  

  • Spinat
  •  

  • Kød

 
 

Fordele:

  • Reducerer angst og lavt selvværd
  •  

  • Formindsker søvnløshed
  •  

  • Øger energi og motivation

 
 

Fuldkorn
 

Fuldkorn frigiver langsomt glukose i blodet som er hovedleverandør af energi til hjernen.
 
 

Fundet i:

  • Fuldkornsbrød
  •  

  • Fuldkornspasta
  •  

  • Havregryn

 
 

Fordele:
 

  • Øget koncentration og fokus
  •  

  • Øget mental årvågenhed

 
 

Kaffe (med måde)
 

Koffein er en stimulans, der fremmer produktionen af ​​adrenalin og dopamin og giver gode, men kortvarige psykiske boosts under et interview.
 
 

Fordele (efter 20 minutter

  • Øget årvågenhed og koncentration
  •  

  • Udvidelse af pupillerne hvilket kan føre til skarpere syn og reduceret træthed
  •  
     

    Forsigtig
     

    Energi effekten vil fortage sig efter ca 3 timer, så drik ideelt set kaffe (eller energidrik) ca 30-45 minutter før en samtale.
     

    Hvis du ikke er vant til koffein, så drik ikke for meget.
     

    Kaffe har en afførende effekt på omkring 3 ud af hver 10 mennesker – hvis du er en af ​​dem, kan det være bedst at undgå kaffe helt.
     

    Mad du skal undgå inden et interview
     
     

    For mange kulhydrater
     

    Et indtag af kulhydrater som kartofler, brød og pasta får hjernen til at frigive store mængder tryptofan, som reducerer årvågenhed og endda kan få dig til at blunde inden for et par timer.
     

    En lille mængde af kulhydrater er OK, men måltider før et interview bør være mere rig på protein fra fødevarer som fisk, kød og æg.
     
     

    Mad med Duft
     

    Fødevarer som hvidløg og løg bør undgås i 24 timer før din samtale, da de ikke kun kan medføre dårlig ånde, men også udskilles fra dine svedkirtler.
     

    En pastil eller et bolche til at give en frisk ånde lige inden interviewet er altid godt. Det kan et stykke tyggegummi også være. Husk blot at skille dig af med det INDEN, du ankommer til virksomheden.
     
     

    For meget vand
     

    Det er vigtigt at holde en god væskebalance, men for meget vand før et interview vil få dig til at længes efter tolilettet mellem hvert spørgsmål.
     

    Drik lidt på forhånd og bed intervieweren om et glas vand til at smøre talebåndene under interviewet.
     
     

    hjerne-styrkende måltider
     

    Tip: Spis mellem 1-2 timer før interviewet for at få en god fordøjelse og ladet energidepoterne op.

    • Laks, broccoli og brun pasta (med fedtfattig pasta sauce)
    •  

    • Kylling og grønkål wrap (medfuldkorns wrap)
    •  

    • Røræg og spinat på grov toast

     

    Nu er du ‘dressed to kill’ og sprængfyldt med energi. Du har forberedt dig på de spørgsmål, der sandsynligvis vil komme og du har styr på dit CV, dine projekter og ved hvad du gerne vil lægge vægt på.
     

    Men der er lige et par andre ting, du skal overveje have med i bagagen.

No Comments

Post a Comment